‘Periuk Bertuah’

Selalunya orang panggil ‘pot luck‘ tapi kalau diterjemahkan, maksudnya periuk bertuah kan? Sebenarnya bukan nak suruh teka periuk siapa yang bertuah, tapi nak cerita sikit tentang aktiviti ‘periuk bertuah’ ni yang diadakan di bilik kami.  

‘Periuk bertuah’ ni memang selalu kami adakan. Paling kurang pun dua bulan sekali. Seronok bila mengadakan ‘periuk bertuah’ ni, macam-macam yang ada! Bila kami mengadakan ‘periuk bertuah’, dapatlah kami berkumpul dan makan sama-sama bila ada masa lapang. Sebenarnya, bukan senang kami nak berkumpul dan berkongsi cerita kosong atau separuh kosong pada hari-hari bekerja. Biasanya, kalau tak ada aktiviti ‘periuk bertuah’ kami hanya berselisih bahu sahaja atau sekedar menyapa. Kalau kami  memanfaatkan waktu lapang kami dengan aktiviti menjamu selera  di kafeteriapun bukannya serentak. Dalam bilik kami tu, jarang ada masa nak berbual kerana ada sahaja kerja-kerja yang hendak dibereskan.  Tambahan pula, seronok kerana kalau tak payah menapak jauh-jauh hanya untuk mengisi perut yang berkeroncong. Segalanya tersedia di depan mata.

Bila ada aktiviti periuk bertuah ni juga, masa itulah masing-masing sibuk menunjukkan skill memasak ataupun ‘menempah??’ Iyalah, bukan semua ada masa dan skill nak masak awal-awal pagi sebelum bekerja. Jadi, takkan nak bawa tangan kosong je. Apa lagi, main order ajalah jawabnya. Tapi tak kisahlah tu, yang penting semangat kerjasama yang seringkali terpancar melalui aktiviti ‘periuk bertuah’ ini. Jadi, sesuailah namanya ‘periuk bertuah’ kan, kerana kami selalu rasa bertuah apabila sekali-sekala dapat menukar selera. Jemu juga tengok menu di kafeteria tu! 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s