Penunggu

Pukul 3.25 aku mula tunggu..
Pukul 3.30, aku tetap menunggu.
Pukul 3.40, muncullah seorang dua.
Pukul 3.45, barulah berduyun-duyun tiba.
Pukul 3.50 petang, masih belum semuanya ada.
Pukul 4.00 petang…..ada lagi yg baru tunjukkan muka!

Eh…Kak long tak boleh marah!
Tak boleh, tak boleh!
Walaupun penantian satu penyiksaan…,
Kak Long kena sabar…
Sabar tunggu, sabar jadi penunggu.
Alahai…kejap aje tu!
Masih belum belum sampai sejam pun lagi!

Kalau lebih sejam
barulah patut kalau Kak Long nak menari-nari keliling sekolah.
Nyanyi lagu “Aci-aci bukak pintu
Sambil bawak tongkat semambu!

buku-dan-pensel

Dulu murid cari tok guru
Cuba ingat kisah Sultan Mahmud menuntut ilmu
Sanggup kena halau terlebih dahulu
Datang semula berjalan kaki.

Sekarang apa dah jadi????
Bagus, bagus…..
Oh..zaman dah berubah,
dunia dah maju!

Advertisements
By Kak Long Posted in 1

2 comments on “Penunggu

  1. zaman skrg…anak2 dah hidup senang dari muda
    dia tak de rasa nak belajar sbb apa yg dia nak dah ada
    tak mcm zaman kita dulu2
    org yg berjaya dlm pelajaran..dpt kerja bagus2..

    baru hidup senang..itulah yg selalu diwar warkan..

    skrg ni………nk cubit pn tak boleh..nk rotan pun tak boleh..

    entahlah…..penat nk kejar tu cikgu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s