Penamaan Calon Weblog Popular 1Malaysia

weblogmalaysia

Sudah bebarapa hari Kak Long cuba menyiapkan entri ini. Entri ini bertujuan untuk mencalonkan sebuah blog untuk peraduan Weblog Popular 1Malaysia.

Untuk membolehkan seseorang itu memenangi peraduan ini dengan hadiah bernilai  RM 1000, sesebuah blog itu perlu  mendapat pencalonan terbanyak dari teman-teman blogger. Semua blogger di Malaysia layak untuk menyertai peraduan ini.   Apa yang diperlukan hanyalah buat satu posting di weblog ANDA dengan memilih satu blog yang paling ANDA sukai dan tuliskan apa bestnya weblog tersebut .

Pada hari ini,  Kak Long ingin mencalonkan sebuah blog yang Kak Long suka. Kak Long nak ajak teman-teman yang lain sama-sama mengemukakan penamaan calon sebelum terlewat.

Inilah pencalonannya……..

Saya tahu tentang contest Weblog Popular 1Malaysia dari blog http://kujie2.com dan blog yang paling saya sukai ialah blog  yang sama iaitu blog HIDUP BIAR SEDAP,  yang dimiliki oleh Kujie.

Contest Webblog Popular 1Malaysia ini dianjurkan oleh DenaiHati pemilik blog Yang Terbuku Di Hati.  Hadiahnya memang lumayan.  Walaupun masih ada masa lebih kurang sebulan lagi kerana peraduan ini bermula pada 1/7/2009 dan tamat jam 12.00 am pada 30/9/2009 (Edisi Edit – telah dilanjutkan sehingga 30/10/2009) tetapi kalau bertangguh, bimbang terlupa pula. Tambahan pula sekarang cuti sekolah, tak perlu menulis di buku rekod mengajar, jadi carilah alternatif nak menulis pada tempat lain pula…..

Hadiah-hadiah tersebut ditaja oleh sponsor yang HEBAT iaitu : SAUDACARE dan ANISHA ONLINE MALL. dan yang terbaru One Malaysia Blogshops

Terima kasih daun keladi, semoga bermurah hati untuk sponsor lagi.

Saya nak senaraikan sebab-sebab saya suka blog HIDUP BIAR SEDAP,  yang dimiliki oleh Kujie. ini.

Antaranya:-

1.  Perkara pertama yang membuatkan saya tertarik dengan blog ini ialah tajuk blognya iaitu Hidup Biar Sedap yang membuatkan bila saya lihat, terdetik di dalam hati “Rasa-rasa pernah kudengar!”. Hmm…rupa-rupanya iklan ais krim kegemaran saya. Mula-mula saya hanya menjadi pembaca senyap, malu nak menyampuk kerana saya lihat blog ini mempunyai pengikutnya yang tersendiri. Setelah agak lama mengikutinya, barulah saya memberanikan diri menyapa pemiliknya.

2.  Tajuk-tajuk entri yang menarik juga menjadi daya tarikan saya untuk terus mengunjung blog ini. Kadang-kadang saya hairan, macam manalah  Kujie begitu kreatif  dalam pemilihan tajuk-tajuk yang memang ada umphh tu.

3.  Saya juga sukakan isi kandungan blog ini sebab macam-macam ada. Saya dapati entri yang ditulis  sesuai dengan pelbagai lapisan umur.  Ada cerita keluarga, kisah masyarakat, kisah politik, berita terkini, tazkirah, tutorial, motivasi dan macam-macam lagi…Bagi saya pengisiannya sangat baik, sebab itu,  tak hairanlah pengunjung blog ini sentiasa ramai.

4. Informasi dan bahasa yang terdapat pada blog ini memang menarik. Jujur saya katakan, banyak pengetahuan baru yang saya dapati daripada blog ini. Bahasanya menarik, agak  santai tetapi  teratur  dan mudah difahami. Kebanyakannya menggunakan bahasa Melayu standard yang saya tahu telah dirujuk terlebih dahulu daripada sumber-sumber yang dipercayai.  Blog ini juga sentiasa mempunyai entri baru, jadi setiap kali mengunjunginya, tentunya tak pulang kosong.  Tak macam blog saya. huhuhu….

5. Satu lagi sebab ialah pendekatan pemiliknya sendiri. Melalui ruang komen, saya menilai pemilik blog ini  sebagai seorang yang selalu menjaga hubungannya dengan pengunjung blognya.  Walaupun saya tidak pernah bersua muka dengan beliau, kemesraan yang terjalin melalui blog sangat menyenangkan.

Selesai sudah proses penamaan calon ini ya….  Apa yang saya tuliskan di atas merupakan pengakuan jujur daripada saya terhadap blog tersebut berdasarkan kepada penilaian saya.  Jika ada yang tidak berkenan di hati, terutamanya pemilik blog, maaf Kak Long pohonkan.

1 blog hanya layak mencalonkan 1 Weblog Popular 1Malaysia sahaja, jadi maaflah sebab tak boleh calonkan orang lain.

Sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang peraduan ini, bolehlah berkunjung ke blog penganjurnya iaitu Denaihati di blog beliau iaitu linknya [ sini ] .

Sekian adanya……

Tinggalkan komen